Rice & Noodles satsar på digital självbetjäning
I slutet av 2019 slog Rice & Noodles upp portarna i stadsdelen Almby i Örebro. Ett asiatiskt matkoncept med en bred och fullmatad meny. All mat tillagas från grunden med hög kvalitet och omsorg. Under 2020 öppnade ägaren Philip Luu ytterligare en enhet på andra sidan stan, som en del av ett kluster av restauranger i Västhaga.
Ett enklare sätt för takeaway
Restaurangen i Västhaga har inte mindre än 80–90 % takeaway och i Almby är siffran hela 95–98 %. Under lunchen är dock antalet fysiska besökare högre på båda ställena, då är andelen cirka 30 %. Under pandemin underlättade appen mycket för Philips verksamhet. Då besökarna ville undvika kontakt gjorde appen jobbet enklare och trots vikande besökssiffror så har Rice & Noodles klarat sig bra tack vare takeaway-konceptet.
”Vi ville skapa möjligheten att ta emot beställningar på distans. Vi har därmed minskat antalet beställningar som sker via telefonsamtal. Det märktes direkt när vi började använda oss av appen”.
Philip Luu, Rice & Noodles
Kortade köer och mindre stress
Att hålla avstånd till varandra och undvika köer har blivit enklare genom appen. Eftersom gästen kan se beräknad tillagningstid i appen slipper man vänta i sällskap av andra och kan avvakta i lugn och ro. En pushnotis berättar när maten är färdig för avhämtning. Det gynnar även restaurangens medarbetare och skapar mindre stress. De kan arbeta i lugn och ro utan stressade besökare som väntar på att få sin mat.
– Våra gäster uppskattar verkligen att slippa stå och vänta och att kunna plocka upp maten utan fördröjning. Eftersom betalningen redan är avklarad går besöket mycket snabbt.
Philip med kollegor på Rice & Noodles har arbetat med appen sedan den lanserades i april 2018. I dagsläget är den enbart öppen för takeaway-beställningar, men tankar finns på att erbjuda digital självbetjäning även för gäster i restaurangen.
– Jag har funderat lite på att låta gästerna kunna beställa i appen i lokalen och hämta vid en utlämningsstation. Då kan man sätta sig direkt vid ett bord och slippa köa för att beställa, säger Philip. Vi jobbar också på att få i gång Swish-betalning för att underlätta ännu mer för gästen, fortsätter han.
En naturlig del av verksamheten
Rice & Noodles ser många fördelar med en app för takeaway som underlättar både för gäst och medarbetare. Och lösningen är absolut här för att stanna. Utmaningen ligger mer i användandet och att få kunden att se alla fördelar. Philip ser att ungdomar är snabba att använda tjänsten, men konstaterar att det kanske tar lite längre tid för den äldre generationen att vänja sig. Klart är att den effektiviserar processen för alla inblandade.
– För oss är den en naturlig del av verksamheten och något vi är glada över att ha till vår hjälp, avslutar Philip.
Framtidens verktyg för restauranger
Ta din restaurang till nästa nivå med digitala beställningar
”Allt bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare”, som Einstein en gång sa. PubQs verktyg för beställning direkt i webbläsaren är smidigt och enkelt – men har alla matnyttiga funktioner du behöver!
- Speeda upp försäljningen
- Slipp köbildning
- Undvik dyr app-utveckling
- Uppdatera själv