Appbeställningar – en naturlig del av framtiden för restaurang Sobi
”Sobi är vår kärlek till det asiatiska köket och dess kultur”
Med mat och samvaro i fokus har restaurang Sobi gått från klarhet till klarhet. På Orvar Bergmarks Plats vid Behrn Arena har Bibbi Kesenci med medarbetare lyckats skapa en avslappnad miljö där människor ska kunna träffas, äta gott och umgås. Men precis som för många i samma bransch har de senaste åren inneburit stora utmaningar.
Tidens svängningar har fått landets restauranger att tänka annorlunda. När gästen uppmanas att undvika offentliga miljöer har branschen helt enkelt sökt nya lösningar och försäljningsvägar. Att ändå kunna erbjuda kunden sitt utbud genom olika app- och webbplattformar har blivit en trend som är här för att stanna.
”Enkelheten är en stor fördel för både restaurangen och gästen”
För Bibbi, VD på Sobi i Örebro, och hennes medarbetare har omställningen dock inte varit lika stor. Visst har den populära restaurangens besökare varit färre än vanligt, men tack vare ett redan etablerat appkoncept har beställningarna av hämtmat i stället ökat under pandemin.
”I början av pandemin hade vi jättemycket beställningar i appen, men nästan inga gäster på plats. Totalt sett hade vi ändå en hög försäljning, även om det var stora svängningar från dag till dag.”
Bibbi Kesenci, Sobi
I spåren av pandemin har de fysiska besöken återigen ökat då det finns ett sug efter att kunna träffas igen. Det har förstås varit tråkigt att behöva påminna sina restauranggäster om att hålla avstånd och följa riktlinjer och rekommendationer och till en början var avbokningarna många. Bibbi tror dock att många fått upp ögonen för enkelheten i att hämta sin mat. I dagsläget ser Sobi att nivån för beställningar via appen ligger kvar på en jämn och hög nivå, medan även besök i restaurangen ökar.
Ett effektivt sätt att jobba – appbeställningar har kommit för att stanna
Sedan starten 2018 har Sobi använt sig av en applösning från PubQ för takeaway-beställningar. Både innan och under pandemin har man dragit nytta av att kunna fördela ut delar av verksamheten till självbetjäning via app. Det har förstås underlättat det dagliga arbetet. Eftersom Sobi redan arbetade med appen var det naturligt att fortsätta och lösningen uppskattas av både kunder och medarbetare.
– Vi tycker det är jätteskönt med PubQ-appen. Det tar ingen tid för oss. Ibland kan vi annars få stå länge i telefon för att ta emot en beställning. I appen beställer kunden precis det de vill ha och sedan är det klart, berättar Bibbi.
Att det även underlättar för gästen står också klart. När de kommer till restaurangen för att hämta sin mat slipper de stå i kö för att betala. Det är bara att gå in och hämta, eller vänta utanför, så levererar Bibbi med medarbetare maten utomhus. Många förbeställer från jobbet och svänger förbi på vägen hem och hämtar upp sin middagsmat.
– En kund var på affärsresa i Norge och beställde mat till sina barn som var kvar hemma i Örebro. Hon ringde till oss efteråt och var så nöjd! säger Bibbi.
Hur det går till?
Att appen gör det möjligt att sköta allt innehåll på sitt eget sätt är ett stort plus. Produkter, menyer och pushnotiser – allt är enkelt och smidigt.
Så här funkar det:
- Beställningen kommer in till Sobi
- Gästen betalar i appen
- Sobi sätter en avhämtningstid
- Sobis kök tillagar beställd mat
- Ordern packas
- Sobi klarmarkerar beställningen
- En pushnotis talar om att maten är klar
- Gästen kan hämta sin beställning
Gästerna sitter ofta kvar i bilen och väntar på pushnotisen för att se att ordern är klar. Vissa står utanför och väntar. Det är jättesmidigt och alla sparar tid, fortsätter Bibbi.
Tydlig närvaro och högre servicegrad
En vanlig missuppfattning då det kommer till digitala restaurangbeställningar är föreställningen om att det skulle sänka servicenivån och ta bort det personliga mötet. I själva verket kan det vara precis tvärtom – vilket Bibbi och hennes kollegor på Sobi dagligen bevisar. De tycker i stället att de sparar tid och kan fördela resurser på ett mycket bättre sätt. Exempelvis kan de ha en person i kassan, medan takeaway-beställningarna ändå rullar in. I annat fall hade de behövt vara minst två.
– Nu kan vi fokusera på att se till att våra gäster i restaurangen har det bra, och även lägga mer tid på att möta upp och välkomna nya gäster.
Det är trots allt det allra viktigaste, avslutar Bibbi
Framtidens verktyg för restauranger
Ta din restaurang till nästa nivå med digitala beställningar
”Allt bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare” som Einstein en gång sa. PubQs verktyg för matbeställning direkt i webbläsaren är smidigt och enkelt – men har alla matnyttiga funktioner du behöver!
- Speeda upp försäljningen
- Slipp köbildning
- Undvik kostsam app-utveckling
- Uppdatera själv