Appbeställningar har alltid varit en del av Sobi

Albin Eklund

Albin Eklund

albin.eklund@pubq.se

På Sobi har personalen skapat en så gott som självgående takeaway. Den frigjorda tiden läggs istället på att öka gästernas upplevelse.

Första halvan av år 2020 har tvingat landets restauranger att tänka annorlunda. När befolkningen uppmanats att hålla sig borta från offentliga sammankomster har branschen fått söka efter nya försäljningsvägar. Att göra sig tillgänglig genom olika webb- och app-plattformar har blivit den stora trenden.

För Bibbi Kesenci, VD på Sobi i Örebro, och hennes kollegor har omställningen inte varit lika stor. Visst har den populära restaurangen varit mer glesbefolkad än vanligt, men tack vare ett redan etablerat appkoncept har beställningarna på hämtmat istället ökat.

– I början av pandemin var det jättemycket beställningar i appen men vi hade nästan inga gäster på plats. Totalt sett har vi ändå haft hög försäljning även om det skiljer från dag till dag.
– Nu börjar det jämna ut sig lite. Fler och fler kommer hit och sitter i restaurangen eller på uteserveringen igen, förklarar Bibbi.

Annars då, hur har ni påverkats av Covid-19?
– Det var många avbokningar från både privatpersoner och större företag i början. Vi har fått flytta isär borden för att gästerna ska hålla avstånd till varandra och vi får be gäster att inte skjuta ihop borden eller stå upp och vänta på sin hämtmat. Det är en tråkig grej att behöva påminna folk om att de måste följa riktlinjerna.

Innebär det att ni fått tänka om och ändra på befintliga rutiner?
– Inte direkt, men vi har blivit ännu noggrannare med hygien och arbetar hela tiden efter Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Handsprit, städning, hålla avstånd, använda handskar, rengöring och desinficering. Vi har extra mycket fokus på det.

”Det är bara att gå in och hämta maten”

Sobi har sedan portarna slogs upp för första gången använt sig av en applösning från PubQ för takeaway-beställningar. Både innan och under Covid-19 har verksamheten dragit nytta av att kunna fördela ut delar av verksamheten till självbetjäning via app.

– Vi tycker det är jätteskönt med appen. Det tar ingen tid för oss. Ibland kan man få stå länge i ett telefonsamtal och ta emot en beställning och knappa in i kassan. I appen beställer folk vad precis vad de vill ha och sedan är det klart.

Även restaurangens kunder har visat sin uppskattning över konceptet med digital självservice.

– Våra gäster tycker det är skönt. När de kommer hit för att hämta sin mat slipper de stå i kö för att betala. Det är bara att gå in och hämta eller vänta utanför så kommer vi ut och lämnar maten, säger Bibbi.
– Många förbeställer från jobbet och svänger förbi på vägen hem och hämtar upp maten. En kund var på affärsresa i Norge och beställde mat till sina barn som var kvar hemma i Örebro. Hon hörde av sig till oss efteråt och var så nöjd.

”Alla sparar tid”

”Sobi är vår kärlek till det asiatiska köket och dess kultur” går att läsa på restaurangens hemsida, och det räcker med en snabb överblick på menybilderna i appen för att förstå att allt tillagas med just kärlek.

På Orvar Bergmarks Plats vid Behrn Arena har personalen lyckats skapa en avslappnad miljö för folk att träffas, äta gott och mingla. Samtidigt som grafen för takeaway-försäljningen ständigt pekar uppåt. Hur ser egentligen arbetet med appen ut hos en verksamhet som har så mycket att göra på alla håll och kanter?

– Vi sköter innehållet i appen själva. Jag gillar att vi kan hantera allt på egen hand med nyheter, produkter och menyer.

Hur ser ert arbetssätt ut i restaurangen?
– Vi får in beställningen på skärmen och sätter tid på den. Kökspersonalen tillagar maten, vi packar den och trycker ”klar”. Gästen kommer in och hämtar sin mat. Det är jättesmidigt och alla sparar tid.
– Som det är nu sitter gästerna ofta kvar i bilen och väntar på pushnotisen att ordern är klar. Vissa står utanför och väntar.

Mer fokus på gästens upplevelse

Ett vanligt motstånd när det kommer till digitala ordrar är föreställningen om att det skulle sänka servicenivån och ta bort det personliga mötet. I själva verket kan det vara precis tvärtom – vilket Bibbi och hennes kollegor på Sobi dagligen bevisar.

– Vi sparar tid och kan fördela resurserna vi har på ett mycket bättre sätt. Vi kan ha en person i kassan medan takeaway-beställningarna ändå rullar in. Annars hade vi behövt vara minst två.
– Nu kan vi fokusera mer på att se till att våra gäster i restaurangen har det bra, och även lägga mer tid på att möta upp och välkomna nya gäster, förklarar Bibbi.

Det är trots allt det allra viktigaste.


Ladda ner Sobi’s app och testa deras mat idag.
App Store & Google Play

Dela inlägget.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Missa inga nya händelser. Som prenumerant får du regelbundna utskick med nyheter, tips & tricks, erbjudanden och mer matnyttig information.

Driv din egen apprestaurang! Kom igång med PubQ idag.

Lämna dina uppgifter via formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

PubQ använder cookies for att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare på webbplatsen eller trycka på "OK" samtycker du till att cookies används.