Hitta fler kunder med digitala lösningar

Albin Eklund

Albin Eklund

albin.eklund@pubq.se

Konsumenter idag drar sig för att spendera mer pengar på restaurangmat än vad de redan gör, därför gäller det att hitta nya sätt att nå ut till potentiella kunder.

Det är knappast någon hemlighet att konsumenter idag förväntar sig att kunna hantera detaljer kring sitt restaurangbesök online. Oavsett om du är på plats i restaurangen eller befinner dig hemma i soffan är det önskvärt att ha möjlighet att både beställa och betala från din dator eller telefon.

Kraven på tillgänglighet ökar konstant och konsumenterna efterfrågar så flexibla lösningar som möjligt. Att lyfta på luren och ringa till din favoritrestaurang för att boka bord eller beställa mat är ett scenario som sakta men säkert tynar bort.

Att vara beroende av en mottagare på andra sidan linjen för bordsbokning och liknande handlingar är helt enkelt förlegat. Idag förväntar sig konsumenterna att kunna hantera sådant online – på egen hand och på egna villkor.

Egen app snart ett krav från besökare

Det kan både vara svårt och stressande att navigera sig genom djungeln av alla nya trender och spaningar som dyker upp. Framförallt när det kommer till digitala nyheter. Men faktum är att hela 70% av branschens konsumenter förväntar sig att en restaurang ska ha en egen app idag. Att kunna erbjuda någon form av service direkt i telefonen är snart inte bara ett önskemål i restaurangbranschen, utan det går mot att bli ett krav.

Låt inte din hemsida bara vara en informationsplats där dina öppettider förtydligas. Driv trafik till din sajt och skapa mervärde genom att använda din plattform för merförsäljning och nya säljkanaler. Det kommer du att tjäna på.

Nedan följer några funktioner som restauranger med fördel kan erbjuda online.

Boka bord
Att boka bord på restaurang via telefon har funkat i urminnes tider. Nu är det dags att modernisera sättet bordsbokningar över telefon sker på.

Publicera fullständig meny
Har du en tydlig, lättillgänglig och lockande meny på din hemsida eller i din app så ökar du också chanserna att omvandla potentiella besökare till faktiska gäster.

Beställa och betala
Frigör dig från uppgifter som kan hanteras automatiskt av moderna system. Låt gästerna själva beställa och betala via nätet. På så sätt är gästen alltid först i kön!

Takeaway eller eat-in
Oavsett om gästen avser att beställa hem mat eller äta på plats i restaurangen så är det gynnsamt att kunna hantera sin beställning online. Undersökningar visar att vi i Sverige äter lika mycket restaurangmat hemma som på restaurang.

Hitta fler konsumenter

Börja i rätt ände och hitta ett kassasystem som kan hantera dina digitala ambitioner och som redan erbjuder tjänster som för din verksamhet framåt.

Varje enskild konsument idag inte är villig att spendera mer pengar på restaurangmat och det är heller inget som ser ut att förändras i närtid. Med andra ord handlar det istället om att kunna nå ut till fler potentiella kunder för att nå högre resultat.

Att använda digitala lösningar i din verksamhet bidrar just till att nå ut till fler människor, minska köptröskeln och sedermera öka din försäljning.

Dela inlägget.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Missa inga nya händelser. Som prenumerant får du regelbundna utskick med nyheter, tips & tricks, erbjudanden och mer matnyttig information.

Driv din egen apprestaurang! Kom igång med PubQ idag.

Lämna dina uppgifter via formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

PubQ använder cookies for att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare på webbplatsen eller trycka på "OK" samtycker du till att cookies används.