Rice & Noodles satsar på digital självbetjäning

Albin Eklund

Albin Eklund

albin.eklund@pubq.se

På restaurangkedjan i Örebro slipper du stå i kö för att hämta upp din beställning.

I december 2019 slog Rice & Noodles upp portarna för första gången i Almby efter att restaurangen bytt namn från Saigon. Ett asiatiskt matkoncept med en utbredd meny där all mat tillagas från grunden med hög kvalitet och omsorg. Lite drygt en månad senare öppnade ägaren Philip Luu upp sin andra enhet i en större lokal på andra sidan stan.

I just den lokalen, belägen mittemellan McDonald’s och Subway i stadsdelen Västhaga, slog vi oss ner med Philip för att prata om hans senaste restaurangkoncept där han valt att satsa på en egen app för att ta emot beställningar.

– Vi ville skapa möjligheten att enklare ta emot takeaway-beställningar på distans. Vi har minskat antalet ordrar över telefonsamtal, det märktes av direkt när vi gick igång med appen, säger Philip.

Hur stor del av er försäljning är takeaway?
– På Västhaga är det cirka 70% på kvällarna och Almby upp mot 95%. Men på lunchen har vi mer sittande gäster på båda ställena. Här på Västhaga är det uppskattningsvis upp mot 60% som sitter i lokalen och äter sin lunch.

Har ni klarat er bra under Covid-19 tack vare en välmående takeaway?
– Ja, vi har klarat oss bra. Man märker att folk vill minimera tiden i lokalen, många undviker att gå in och beställa och då är appen bra. De äldre gästerna på Almby kan stå vinkades utanför och ropa in sin beställning, skrattar Philip.

Innebär det att ni har fått tänka om på grund av rådande läge?
– Vi är noga med att hålla avstånd till varandra, undvika köer och hålla rent i lokalerna. Både i köket och i gästernas miljö. Det är extra fokus på hygien.

Minskade köer och mindre stress

Att hålla avstånd till varandra och undvika köer är någonting som har blivit enklare tack vare appen, menar Philip.

– Vi sätter en tillagningstid på beställningen som gästen kan se i sin telefon. Det blir inte samma köbildning eftersom gästen kommer in när appen säger till att maten är klar att hämtas.

Även personalen gynnas av att det inte bildas ett långt led av hungriga besökare vid kassadisken.

– Det är bra för oss också. Det kan bli lite puls när det blir lång kö för att man vill leverera snabbare och minska gästens väntetid. Eftersom vi sätter en tid till gästen så vet vi vilket tidsfönster vi har och stressar därför inte på samma sätt.

– Vanligtvis sätter vi 10 minuter i tillagningstid. När vi sedan klarmarkerar ordern går det ibland på 10 sekunder innan gästen är innanför dörren, skrattar Philip glatt.

Vad tycker era gäster?
– De tycker det är jättebra och jättesmidigt. De slipper stå och vänta. Har man ringt och beställt måste man ändå stå i kö för att betala. Man kan ju inte gå förbi den kö vi redan har vid kassan bara för att man ringt. I appen är allt betalat och klart så det är bara att hämta upp sin mat – det gillar gästerna.

”En del av verksamheten”

Philip och hans kollegor på Rice & Noodles har arbetat med appen sedan den lanserades i april. I dagsläget är den enbart öppen för takeaway-beställningar, men tankar finns på att även erbjuda digital självbetjäning för folket som äter på plats.

– Jag har funderat lite på att låta gästerna kunna beställa i appen i lokalen och hämta vid en utlämningsstation. Då kan man sätta sig direkt vid ett bord och slippa köa för att beställa, säger Philip.

Finns det några andra planer i närtid?
– Vi jobbar på att komma igång med Swish. Det tror jag kommer att underlätta då gästerna får fler betalalternativ.

Ser du några utmaningar?
– Jag tror det kommer bli mer och mer appbeställningar i framtiden men att det tar lite längre tid för vissa att vänja sig. Ungdomar har vi märkt gärna provar beställa i appen direkt. Jag tror vi behöver marknadsföra den lite mer.

– Men i vårt fall har appen blivit en del av verksamheten. Den kommer att ersätta telefonsamtalen, tror jag. Vi kan laga maten, packa ordern, hantera uppläggningen och samtidigt ta emot nya beställningar.

Med tanke på den stora andelen takeaway-beställningar kan man förstå att det frigörs tid genom att inte behöva hantera telefonsamtal.

– Både vi och gästerna sparar tid, konstaterar Philip.

Dela inlägget.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Missa inga nya händelser. Som prenumerant får du regelbundna utskick med nyheter, tips & tricks, erbjudanden och mer matnyttig information.

Driv din egen apprestaurang! Kom igång med PubQ idag.

Lämna dina uppgifter via formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

PubQ använder cookies for att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare på webbplatsen eller trycka på "OK" samtycker du till att cookies används.